Står vi i fare for å få bomring og bompenger i Sandefjord og hvordan er det egentlig med ferjenes fremtid?
Det har ved flere saker den siste tiden blitt gjort vedtak som kan tyde på at vi går mot bomring og bompenger i Sandefjord. Først så ble forslag til mobilitetsplan lagt ut på høring, med klare føringer på at bomring og bompenger må til. I forslaget ligger det også inne planer om tunnel gjennom Preståsen, dette betyr bompenger, ingen tvil om det.
Vi i Sandefjord FrP fremmet forslag om at mobilitetsplanen skulle sendes tilbake til administrasjonen, vi foreslo at det skulle gjøres endringer som ikke inkluderte bompenger. Det forslaget ble nedstemt og flere representanter snakket varmt om mobilitetsplanen.
Under behandlingen av kommuneplanen så fremmet Sandefjord FrP forslag om å ta ut båndlegging av arealene som må til for å bygge tunnel gjennom Preståsen. Det er fordi det betyr bompenger og det er vi tydelige på at vi ikke ønsker. Dette fikk ingen støtte, og ble tatt ut av fellesforslaget før formannskapets møte 6. september. Så hva betyr det egentlig? Ønsker alle partiene bompenger og bomring i Sandefjord?
Vi fremmet under arbeidet med kommuneplanen, forslag om å legge inn i kommuneplanens bestemmelser at havnen skulle være åpen for ferjedrift. Det fikk ingen støtte, her skulle mulighetsstudier om havnen på plass. Så spørsmålet er om det virkelig spøker for ferjedriften i Sandefjord fra 2030? Det er ingen klare svar fra de politiske partiene på om ferjedriften kan fortsette eller hva man eventuelt skal erstatte virksomheten med. Det som ser ut til å å bli glemt, er at vi snakker om mange hundre arbeidsplasser for Sandefjordinger, de må fortsatt leve i usikkerhet.
To ting er sikkert!
1. Sandefjord FrP kommer til å kjempe mot bomring og bompenger.
2. Vi kommer til å kjempe for en åpen havn med ferjedrift.
Comments