
Vårt forslag til handlings og økonomiplan for 2026-2029
Driftsbudsjett:
Bygge laget rundt eleven
Da Sandefjord FrP var pådriver for ny skolestruktur og bygge nye skoler, så var det med et tydelig budskap om at vi vil bruke mindre penger på bygninger og mer på innholdet i skolen. Når vi samtidig ser på utfordringsbildet i skolene, så er det ikke tvil om at tidlig innsats og forebygging er viktig. Tidlig innsats både faglig og sosialt, slik at utfordringer fanges opp tidlig og elevene får støtte før problemene vokser. Dette gir bedre læring, økt trivsel og sterkere psykisk helse for alle elever. Vi er mener derfor at vi må bygge laget rundt eleven å sørge for en trygg og god skolehverdag for både elever og lærere. Derfor tilfører vi barne- og ungdomskolene 64 millioner de neste fire år.
Bygge bemanning i barnehage
Økt bemanning i barnehagene gir barna mer trygghet, tettere oppfølging og bedre kvalitet i hverdagen. Flere voksne betyr mer tid til lek, språkstimulering og omsorg, samt raskere støtte når et barn trenger hjelp. Som et bidrag til økt bemanning så bevilges 24 millioner i fire årsperioden.
Sandefjordsmodellen
Sandefjord opplever økende utfordringer med ungdomsmiljøer der vold, trusler og ran forekommer. Dette skaper utrygghet både for ungdommene selv og for lokalsamfunnet. Mange av sakene handler om tilhørighet, negativ gruppepåvirkning og manglende voksne i miljøene der ungdom oppholder seg. Når konflikter løses med vold, øker risikoen for utenforskap, kriminalitet og psykiske belastninger. Utfordringen krever tidlig innsats, tettere samarbeid mellom hjem, skole, politi og fritidstilbud og trygge voksne som er til stede der ungdommene er. Det jobbes målrettet i kommunen, men det er noe usikkert om vi når de vi trenger å nå. Derfor støtter vi opp initiativet til Sandefjordmodellen som et prøveprosjekt og bevilger 1.5 millioner i prosjektstøtte for 2026.
Sykehjemsplasser
Det er et økende behov for sykehjemsplasser på grunn av en voksende eldre befolkning og flere som lever med sammensatte helseutfordringer. Når kapasiteten ikke holder tritt, kan det føre til at eldre må bo hjemme lenger enn de klarer, noe som skaper utrygghet for både brukere og pårørende. Tilstrekkelig antall sykehjemsplasser er viktig for å sikre verdig omsorg, riktig helsehjelp og et trygt og forutsigbart tilbud for de som trenger det mest. Vi ønsker derfor å fremskynde 9 sykehjemsplasser fra 2030 til 2029 slik at vi får 18 nye plasser i 2027 og 18 nye plasser i 2029.
Praktisk bistand
Endringen til praktisk bistand hver tredje uke, kombinert med en tydelig behovsvurdering, gjør at tjenestene kan målrettes bedre og tilpasses den enkeltes faktiske behov. Dette gir kommunen mulighet til å bruke ressursene mer effektivt og samtidig sikre at de som har størst behov får riktig hjelp. En behovsprøvd ordning kan også bidra til større fleksibilitet, mer individuell oppfølging og bedre kvalitet på tjenestene for brukerne. Derfor endrer vi dagens ordning.
Faste driftstilskudd til frivillige lag og foreninger
Sandefjord FrP ønsker ikke å redusere veksten i driftstilskudd til lag og foreninger fordi disse miljøene er viktige for inkludering, folkehelse og fellesskap. De skaper trygge møteplasser for barn, unge og voksne, og bidrar til aktivitet, tilhørighet og forebygging av utenforskap. Stabile tilskudd gir mulighet for forutsigbar drift, sterkere frivillighet og et mer levende lokalsamfunn. Derfor reverser Sandefjord FrP innsparingstiltaket.
Tilskudd dyrevenn
Dyrevenn i Sandefjord gjør en viktig jobb for dyr som trenger omsorg, trygghet og beskyttelse. De bidrar med å redde, ta vare på og omplassere dyr som er skadet, hjemløse eller utsatte, og sørger for at de får et trygt og godt liv. Gjennom frivillig innsats, kunnskap og engasjement styrker de dyrevelferden i lokalsamfunnet og skaper større bevissthet rundt ansvarlig dyrehold. Derfor gis et årlig tilskudd på 30.000 kroner
Parkering
Vi ønsker å opprettholde dagens parkeringsordning fordi den fungerer godt og bidrar til et tilgjengelig og attraktivt sentrum. Ved å ikke innføre nye parkeringsavgifter unngår vi ekstra kostnader for våre innbyggere, noe som styrker handelsstanden. En brukervennlig og rimelig parkeringsløsning gjør det enklere for kunder å velge Sandefjord fremfor nabokommuner hvor avgiftene ofte er høyere og reglene mer kompliserte. Dette gir et konkurransefortrinn for lokal handel, øker besøkstallene og skaper mer aktivitet i sentrum.
Dagens parkeringsordning gjør det også enkelt for folk å bruke kommunens friområder, strender og turområder. God tilgjengelighet uten ekstra avgifter senker terskelen for aktivitet, friluftsliv og besøk gjennom hele året, noe som styrker folkehelsen og gjør Sandefjord til en mer attraktiv kommune for alle. Dagens ordning gir god balanse mellom tilgjengelighet, trivsel og økonomisk bærekraft og den fungerer. Derfor reverserer vi innføring av nye avgifter, fjerning av gratisplasser og endring av parkeringstid på Tivolitomta. Vi reverserer også den ekstra økningen på 2 kr pr time for 2026 og 2027.
Tivolitomta
Vi er imot dagens planer på Tivolitomta derfor vil vi ikke bruke 4 millioner i 2026 på fremdriften.
Etter- og videreutdanning og økt kompetanse ledere
Vi øker budsjettet til kompetanseutvikling for ledere og til videre- og etterutdanning fordi kvaliteten på tjenestene våre avhenger av dyktige ansatte. Når ledere styrkes i sitt faglige og organisatoriske arbeid, og medarbeidere får mulighet til å oppdatere og utvikle sin kompetanse, gir det bedre tjenester, høyere trivsel og økt innovasjon. Investering i kompetanse er en investering i framtidens kommune. Derfor tilfører vi 6 millioner i budsjettperioden.
Husleietilskudd Skagerak international School
Skagerak International School er viktig for Sandefjord fordi skolen tiltrekker internasjonale familier, styrker mangfoldet og bidrar til et mer globalt læringsmiljø i kommunen. Den gir et attraktivt tilbud til både norske og utenlandske elever, og gjør Sandefjord mer konkurransedyktig som bosted for internasjonal arbeidskraft og næringsliv. Skolen skaper også verdifulle samarbeid med lokalt miljø og kultur, noe som beriker hele kommunen. Sett skolens utfordringer med høye kostnader så bevilges 3 millioner over 2 år som husleietilskudd, det gir skolen tid til å vurdere sine kostnader nøye og gir elevene trygghet for skoleplassen sin.
Redusere sykefravær
Sykefraværet i kommunen er fortsatt høyt, og derfor styrker vi innsatsen gjennom nærværprosjekter som skal gi bedre oppfølging, tidlig dialog og mer støtte til ansatte. Målet er å skape arbeidsmiljøer der flere kan være i jobb, og hvor utfordringer fanges opp før fraværet øker. Med målrettede tiltak og tydelige forventninger om forbedring har vi tro på en gradvis reduksjon i sykefraværet og et mer bærekraftig arbeidsliv for ansatte. Det er vedtatt et tydelig mål for sykefraværet i kommunen og derfor mener vi at det bør redusere utgiftene med 7 millioner i perioden. I dag er utgiften 173 millioner årlig.
Tømmestasjon småbåthavn
Reglene for utslipp fra småbåter gjør det nødvendig å hindre tømming i sjøen, og en tømmestasjon i Indre Havn er derfor et viktig tiltak. Den gjør det enkelt for småbåtbrukere å følge regelverket og bidrar til trygg og ansvarlig båtdrift. Samtidig viser kommunen at den tilrettelegger for båtfolket ved å tilby gode og moderne fasiliteter. Dette styrker Indre Havn som et attraktivt og velorganisert havnemiljø, og gjør området mer trivelig både for brukere, besøkende og næringsaktører. Derfor bevilger vi 5 millioner slik at prosjektering og planlegging kan startet i 2026 og ferdigstilles våren 2027.
Redusert sosialhjelp
Økt innsats for å få flere mottakere av sosialhjelp over i arbeid eller utdanning er viktig for både den enkelte og for kommunen. Når flere får støtte til kvalifisering, oppfølging og aktivitet som fører til jobb eller studier, gir det økt mestring, bedre livskvalitet og mer selvstendighet. Samtidig vil flere i arbeid på sikt bidra til en reduksjon i sosialhjelpsutbetalingene og et mer bærekraftig velferdssystem. Som en forventning av økt innsats så forventes en reduksjon på antall mottaker som reduserer utbetalinger med 4 millioner årlig fra 2027. I dag er sosialhjelpsutbetalinger på 108 millioner årlig.
Fritidskontakter
Fritidskontakter er viktige fordi de gir mennesker med ulike utfordringer muligheten til å delta i sosiale aktiviteter og oppleve mestring i hverdagen. De bidrar til inkludering, forebygger ensomhet og styrker livskvaliteten for dem som trenger støtte for å komme seg ut og være aktive. Fritidskontakter er derfor et viktig tiltak for et varmere og mer inkluderende lokalsamfunn. Derfor øker vi bevillingen med 6 millioner i perioden.
Økte frie inntekter- resultat forhandlinger regjering
Det er i en budsjettavtale lagt til grunn en overføring til kommunen på 3 milliarder og for Sandefjord Kommune så vil det utgjøre omtrent 36 millioner. Budsjettet er ikke vedtatt enda, men samtlige partier på stortinget har i sine alternative budsjetter foreslått å øke overføringen til kommunene betydelig, så det er god grunn til å mene at det kommer økte inntekter. Derfor legges det til grunn følgende: Av forventede merinntekter så settes det av 22 millioner årlig i perioden 2026-2029 som investeringsbidrag til ny skole med oppstart i 2029.

Vi bygger laget
rundt eleven

Investeringsbudsjett:
Ny skole
Vi skyver byggingen av den nye skolen fra 2028 til 2029 fordi erfaringer viser at slike prosesser tar lenger tid enn man ofte antar. Valg av tomt, nødvendige utredninger og en inkluderende prosess med elever, ansatte og lokalsamfunn krever god tid. Ved å justere tidsplanen sikrer vi en grundig prosess og et best mulig resultat for både skole og nærmiljø.
Idrettshall Stokke
Sandefjord FrP bevilger penger til idrettshallen i Stokke fordi prosjektet allerede er delvis finansiert, og kommunens bidrag gjør det mulig å realisere hallen gjennom et godt spleiselag. Dette følger samme modell som ved Runar og Sandar, der kommunen samarbeider med lokale aktører for å skape viktige idrettsanlegg. En ny hall i Stokke vil styrke aktivitetstilbudet, avlaste eksisterende kapasitet og gi et løft for både idrett, skole og nærmiljø. Derfor bevilger vi 15.8 millioner i 2027.
Plan for rekreasjon og tilgjengelighet
Vi fjerner bevilgningen til utarbeidelse reguleringsplanen for rekreasjon og tilgjengelighet i sin helhet fordi vi ikke ønsker å bruke midler på nye reguleringsprosesser. Vi mener ressursene bør prioriteres til andre formål med større nytteverdi, og at pengene kan komme bedre til bruk på tiltak som gir direkte og konkret effekt for innbyggerne. Så derfor fjerner vi bevillingen på 6 millioner i perioden samt 500 tusen avsatt i driftsbudsjett til tiltak.
Etablering av parkering
Som en konsekvens av at vi opprettholder dagens parkeringsordning så bortfaller behov for investering med 4.4 millioner i 2026.
Ny dyrkingsfond
Med bakgrunn i at fondet har stått urørt siden 2023 så avvikles fondet i sin helhet og 2.5 millioner brukes til andre investeringer.
Maskin og bilpark
Vi reduserer bevilgning til innkjøp av biler og maskiner (ikke selvkost) med 12 millioner i perioden slik at det står igjen omtrentlig 75 millioner til innkjøp i fire års perioden.
Verbalforslag
1. Skole
Det legges frem en sak som viser fordeling av 10 millioner til barneskolene og 6 millioner avsatt til ungdomskolene. Bevillingen skal fordeles som et tilskudd per elev. Dette gir en rettferdig og forutsigbar fordeling, samtidig som skolene selv kan velge tiltak som best styrker laget rundt eleven. Midlene kan brukes til ressurspersoner, miljøarbeidere, tidlig innsats eller andre lokale behov som bidrar til trygghet, mestring og bedre læringsmiljø.
Sak om fordeling til skolene og bruk på den enkelte skole legges frem til politisk behandling.
2. Rammer for prosjekttilskudd til Sandefjordsmodellen
Tilskuddet skal brukes til målrettede tiltak som styrker arbeidet med ungdomskriminalitet. Prosjektene må ha en tydelig målgruppe, klare mål, realistisk tidsplan og beskrive hvilke metoder og aktiviteter som skal benyttes og forslag til budsjett før utbetaling av tilskuddet.
Krav til leveranse
Det skal leveres regnskap, korte statusrapporter underveis og en sluttrapport som dokumenterer måloppnåelse, resultater og hvilke effekter tiltakene/arbeidet har hatt. Erfaringene skal beskrives slik at de kan brukes for å vurdere om prosjektet skal videreføres.
3. Tømmestasjon indre havn
Det legges frem en sak som viser mulige plasseringer og kostnader for å etablere en tømmestasjon for småbåter i indrehavn senest oktober 2026.
4. Digital hjemmesykepleie
Digital Hjemmesykepleie er et tilbud til brukere som har behov for hjemmesykepleie, men som ikke nødvendigvis trenger at noen møter opp fysisk. Sykepleiere og brukere, vil via skjerm utføre noen av de samme tjenestene som i tradisjonell hjemmesykepleie, enten det gjelder medisinsk oppfølging, gi trygghetsfølelse i hjemmet eller annen helsefaglig veiledning. Ved hjelp av denne tjenesten kan helsepersonell oppdage tidlige tegn til forverring, gi råd og støtte, og bidra til å sikre din helse og trygghet.
Med bakgrunn i framlagt forvaltningsrapport fra kontrollutvalget til kommunestyre i november 2025, hvor det kom fram at ansatte opplevde tidsklemmer i arbeidsdagen grunnet dokumentasjon og reisetid.
Det fremmes en sak for HHSO før rammesak i 2026 som beskriver mulighet for å innføre Digital Hjemmesykepleie i Sandefjord Kommune. Saken skal i størst mulig grad beskrive økonomiske konsekvenser av eventuell implementering.
5. Næringsutvikling
Det legges frem en sak som vurderer om Sandefjord bør satse offensivt på næringsutvikling rundt TORP ved å etablere testområder for droner, autonome kjøretøy, logistikk og sensorteknologi. Slike testområder vil tiltrekke framtidsrettede selskaper som betaler for arealer, tjenester, infrastruktur og lisensordninger. Dette gir høy verdiskaping, økt sysselsetting og betydelig skatteinngang – den mest inntektssterke formen for kommunale inntekter. Sandefjord kommune har spesielt gode forutsetninger for en slik satsing: TORP som regional motor, nærhet til kysten, sterk industrikompetanse og god tilgang på arealer. Denne kombinasjonen gjør kommunen til et av landets mest attraktive steder for teknologiutvikling og nye industrielle etableringer.
Sak med vurdering av muligheter fordeler og ulemper, samt eventuelle kostnader for kommunen legges frem til politisk behandling innen september 2026
6. Integrering
Dersom vedtak om mottak av 0 flyktninger i 2026 og 2027 opprettholdes, så legges det frem en sak som viser hvordan vi kan benytte de ansatte og eksisterende ressurser for å styrke integreringsarbeidet med å få flere til å komme i utdanning og arbeid. Andre områder som bør vurderes er økt innsats på å lære språk og deltakelse i fritidsaktiviteter og lokalmiljøet/samfunnet. Sak legges frem våren 2026.
7. Byggesaksgebyrer
Det legges frem en sak om gebyrsetting på byggesak, reguleringsplaner med mer. Saken skal beskrive hva som er inkludert i de ulike gebyrer, hva utløser flere gebyrer. Det viktigste er hva som er inkludert i byggesaksgebyr og reguleringsplanen.
Kommunedirektørens forslag legges til grunn med følgende endringer


