top of page

Hvorfor kan ikke Sandefjord bestemme dette selv

Mange som ferdes i sentrum opplever utrygghet når elsparkesykler, sykler og elsykler kommer tett på fotgjengere. Særlig eldre, synshemmede og småbarnsfamilier forteller om situasjoner som oppleves både ubehagelige og farlige.


Da er det naturlig å spørre:

Hvorfor kan ikke Sandefjord kommune bare vedta et forbud på fortauene i sentrum?

Svaret er at kommunen faktisk ikke har myndighet til det i dag.


Trafikkreglene er nasjonale. De åpner for at sykler, elsykler og elsparkesykler kan bruke fortau når gangtrafikken er liten og når det ikke er til hinder for gående. Derfor kan ikke kommunen på egen hånd innføre nye forbud selv om mange innbyggere ønsker det.


Resultatet er at kommunene står igjen med ansvaret for utfordringene, uten å ha verktøyene som trengs for å løse dem. Innbyggerne forventer naturligvis at lokale politikere skal kunne løse lokale problemer. Når folk spør hvorfor vi ikke bare innfører et forbud på de mest trafikkerte fortauene, høres svaret nesten ut som en parodi:


«Det skulle vi gjerne gjort, men vi har ikke lov.»

Det mest fasinerende er at Stortinget allerede har bedt regjeringen gi kommunene mulighet til å regulere dette. Likevel sitter kommunene fortsatt på sidelinjen og venter.


For Sandefjord FrP så handler dette om lokalt selvstyre. Politikerne i Sandefjord kjenner sentrum best. Vi vet hvor utfordringene er størst, og vi bør ha mulighet til å gjøre lokale vurderinger når sikkerheten til fotgjengere står på spill.


Det betyr ikke at vi skal forby alt. Men kommunen bør kunne få muligheten til å regulere områder der konfliktene mellom gående og kjørende er størst.


Det er mulig dette er god statlig styring.

Men for Sandefjord FrP ser det mest ut som noe annet.

Vi ser et problem som vi ønsker å løse og det får vi ikke lov til.


Og så undrer staten seg over hvorfor folk opplever avstanden mellom beslutningene og hverdagen som stadig større.



 
 
 

Kommentarer


bottom of page