Historien gjentar seg til det kjedsommelige, og nok en gang er det "vanlige folk" som må ta regningen.
Man kan sikkert si mye om elbil satsningen her til lands, om den er formålstjenlig, rettferdig, eller om målet er nådd. "Dopdealerne" i regjeringskontorene har iallfall bestemt seg for at vi nå er "avhengige" nok til at de ikke lenger trenger å friste med "gratis" doser.
Vi er tidligere blitt forklart at momsfritaket på elbiler ikke kan vare evig. Først ble vi informert om at "dyre" elbiler måtte vi snart betale moms av, på summen over kr. 600000, da biler dyrere enn dette ble sett på som luksusbiler. Mener å huske man kalte det "Teslaskatt"
Mange er nok enige i dette tiltaket, gitt at det bare var en midlertidig "means to an end" og det har gitt oss tid til å forberede oss på at denne tiden nå er over. Samtidig så får man "mye" elbil for 600 tusen.
Men som så mange ganger før, ser vi nå i revidert nasjonalbudsjett at "Grisk Griskesen" og gjengen hans igjen velger å bruke bil som en salderingspost. Vi så det i forrige uke fra MDG i Oslo der de nå skal øke bompenger for å finansiere hasardiøs og dårlig prosjektledelse ved utbyggingen av Fornebubanen, og vi ser det igjen nå at det er "vanlig folks" tur. Tur til å betale.
Regjeringen har bestemt seg for at 600 tusen ikke var nok, så nå vil de sette denne terskelsen ned til 500 tusen. Samtidig så vil de erstatte fritaket med et tilskudd?
Her sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar.
Definisjonen på en "dyr" bil er altså i dag besluttet av Regjeringen til 500, ikke 600.000 kr som de sa i valgkampen, de har også her valgt å gå vekk fra tidligere utsagn.
De har litt rett, ved at mange - også såkalte familiebiler med akseptabel rekkevidde - har en utgangspris rett under denne terskel summen. Men for de som kjenner bil markedet litt, så vet man at de færreste verken klarer seg eller ønsker en bil med et utstyrsnivå som følger med i utgangsprisen. Man ender fort flere ti talls tusen over utgangspris når man har konfigurert bilen til et nivå man føler er et minimumskrav. Selv kom bilen vi her i huset bestilte på over 100 tusen mer en grunnprisen, og dermed langt over 500.000, så om vi ikke rekker å få den levert før 01.01.2023 så risikerer vi en ekstra kostnad på 20 tusen kroner. Regjeringen har derfor besluttet at de fleste elbiler som folk faktisk kjøper nå vil bli delvis avkrevd for merverdiavgift.
Dette stuntet fra regjeringen overrasker dessverre ikke, vi har sett det så mange ganger før. Vi ble oppfordret til å kjøpe dieselbil, så var ikke det så bra allikevel og staten tynget de ned med avgift etter avgift. Og nå er de altså i gang igjen med elbilen. Det måtte en sosialist regjering til for at bileiere nok en gang må ta regningen og betale for symbolske tiltak i milliardklassen.
Det neste jeg undres over er hva det innbærer å gå fra momsfritak til å erstatte dette med en tilskuddsordning?
Jeg regner med de fleste av dere husker sist denne regjeringen kom med en tilskuddsordning. Det var ved å innføre den såkalte strømstøtten. Når denne ble innført så fikk vi vite at det var utrolig komplisert å betale innbyggerne direkte, istedenfor så ble tilskuddet trukket fra på nettleien, og nettselskapene måtte videre betale kundene dersom støtten oversteg nettleie regningen.
Spørsmålet blir da hvordan de nå skal gjennomføre dette momstilskuddet. Hvilken annen utgiftspost hos innbyggerne skal de trekke denne utgiften fra? og må vi betale den selv først for så å få den ettergitt?
Jeg må innrømme at jeg har såpass svekket tillitt til regjeringen at jeg ikke stoler på at dette ikke vil medføre at vi som forbrukere må ta mer av regningen eller om det pålegger skatteetaten store kostnader for å tilpasse systemet til å kunne ivareta denne ordningen. Uansett så er jeg redd for at byråkrati regningen treffer "vanlige folk"
Hva blir det neste, er det første jeg tenker på nå. For jo fler elbiler som selges jo mindre avgift får staten inn på fossil bil avgifter. Hvis ikke vi klarer å begrense den stadig økte pengebruken på forvaltning, så vil også elbilen i fremtiden bli dit sosialistene må gå for å skvise ut inntekter til statskassen. Vi får vente i spenning på hvor lang tid det tar før elbilen er den nye "dieselbilen".
Vi kunne senest i for et par dager siden lese et eksempel på at gode intensjoner ender med å slå helt feil ut fordi de ikke er gjennomtenkte nok. Da fikk vi vite at ferjeprisene som regjeringen så stolt mener de har kuttet for bilistene ikke inkluderte gående og syklende. Så det blir gratis å ta ferje om du kjørte bil, men dersom du parkerte på kaia og gikk ombord, ja da må du pent betale?!?
Det er ikke uten grunn at Fremskrittspartiet jobber hardt hver eneste dag for sterk nedsetting av skatter og avgifter, men også for en modernisering og forenkling av byråkratiet. Vi ser stadig at velment fordelingspolitikk i de fleste tilfeller ender opp med at "vanlig folk" sitter igjen med regningen og statens pengebinge eser ut. Utelukkende fordi dagens regjering er overbevist på at de vet mye bedre hvordan dine og mine penger skal benyttes. FrP mener tvert i mot at det er du og dine som vet best hva som er viktig for dere, det er det som er frihet.
Friheten til å bestemme over eget liv.
Comments