top of page

Leker tutti frutti-gjengen gjemsel med Vestfoldbanen?

Forhandlinger har gått bak lukkede dører, kameler er svelget og valgløfter er glemt. Jeg snakker selvfølgelig om statsbudsjettet.


I forhandlingene har det vært flust av partier som pryder seg med å prioritere jernbane, med både SV, MDG og Rødt. Da er det fryktelig frustrerende å se hva man hoster opp av et statsbudsjett etter å ha livnært seg på tutti frutti:

Vestfoldbanen er ikke nevnt med et eneste ord i statsbudsjettet 2026!


Julie Stuestøl, stortingsrepresentant fra MDG i Vestfold mener at vi ikke har en kollektivkrise. Budskapet til tutti frutti gjengen begynner da å klarne: bor du mellom Tønsberg og Larvik, og er avhengig av toget; synd for deg. Kan du ikke ta bussen da? Den som fylket tvinges til å kutte i? Det er ikke å ta kollektivreisende seriøst.


På andre siden av dammen kan vi se Østfoldbanen bli prioritert jevnt og trutt, også i 2026. Man kan jo begynne å lure på om samferdselsministeren fra Fredrikstad har ofret Vestfoldbanen for å ta toget fra sin egen hage.


For FrP er det klokkeklart at Vestfold igjen er fylket som har blitt glemt, og satt bakerst i køen. Skal fylket vårt være et attraktivt sted å bo, jobbe og besøke, så må vi ha vogner folk kan stå i uten å besvime. Kanskje til og med toget må gå når det skal?

Tomter er kjøpt eller satt på vent. Milliardervis av skattebetalernes penger er brukt på utbygging allerede til Tønsberg nord og Larvik syd. Torp trenger Flytoget for å utvikle seg videre.


Vi snakker om samme jernbane som er fra 1800-tallet, som handler spordeler på museet når det havarerer. Vi må klare å fullføre det vi har startet på.


Regjeringen og budsjettpartnere: ta et hint a!

 
 
 

Kommentarer


bottom of page