top of page

Hva forventer Sandefjordingen og Vestfoldingen av regjeringen etter valget den 8. september?


ree

Vi er midt inne i en spennende valgkamp og en rekke valgløfter, tall og statistikker settes opp mot hverandre, men hva kan vi forvente og kreve som borgere i Sandefjord og Vestfold?

Går vi inn i valgprogrammet til dagens regjeringsparti, Arbeiderpartiet, kan en lese mye interessant om jernbaneutbygging. Dette er noe borgere med eiendommer langs planlagt trase er mer enn opptatt av. Det samme er dagens pendlere som benytter seg av tog til sine arbeidsreiser.


  • Hva sa så Arbeiderpartiet før valget i 2021, jeg siterer:

  • «Få mer av godstransporten over fra landevei til sjø og jernbane.»

  • «Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger.»

  • «Bygge ut godsterminaler, kryssingsspor og annen nødvendig infrastruktur på jernbanen, slik at mer gods kan overføres fra vei til bane.»


Sandefjord kommunes administrasjon og folkevalgte, sammen med Bane Nor ble enige om trasevalg for dobbeltspor mellom Stokke og Larvik i god tid før valget i 2021, daværende regjering stilte også opp med planleggingsmidler for videre arbeid. I Valgkampen fremsto lokale Arbeiderparti-representanter som garantister for at arbeid med dobbeltspor gjennom Sandefjord skulle realiseres. Vi vet hva som skjedde, det fulgte ikke med såkalte planleggingsmidler i forslag til statsbudsjett fra regjeringen. Det måtte press fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti for i det hele tatt å opprettholde planleggingen.


Er vedlikeholdsetterslepet redusert? Jeg tror neppe det er opplevelsen til dagens pendlere som til stadighet opplever et redusert tilbud i buss for tog.

Er køen av trailere blitt mindre på E18 og er reisende til og fra Sandefjord Lufthavn tilfreds med tilbudet de får fra tidligere Råstad stasjon?


  • Videre sier partiprogrammet til Arbeiderpartiet:

  • «Prisveksten ved bygging av vei og jernbane har vært sterk de siste årene. Arbeiderpartiet mener at utbygging av infrastruktur må gjennomføres på en måte som gir mest mulig igjen for pengene.»


Mest mulig igjen for pengene, for hvem? Staten eller de reisende? Hva med miljøgevinsten ved å få mer gods transportert på Vestfoldbanen fra Grenland til Oslo?

Politikk bygger på tillit, og her viser med all tydelighet hva som ble sagt fra rød/grønn side før, og i valgkampen 2021. Det er ikke tillitsskapende når det står til gjennomføring.


Hvem har vist handlekraft på utbygging av infrastruktur i Norge? Det skjedde mye positivt i regjeringen utgått av Fremskrittspartiet og Høyre på bygging av nødvendig infrastruktur etter utnevning i statsråd den 16. oktober 2013. Det ble også borgerlig flertall etter valget i 2017. KrF og Venstre kom inn i regjeringen i januar 2018 og Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen. Dette fordi, etter Fremskrittspartiets syn, regjeringen mistet handlekraft.


Målet til Fremskrittspartiet er å få til et flertall slik at Fremskrittspartiet og Høyre igjen kan danne regjering med nødvendig handlekraft innen infrastruktur og samferdsel slik at lenge etterlengtet dobbeltspor på Vestfoldbanen gjennom Sandefjord igjen løfters opp og inn på dagsorden. Mye av videre byutvikling i Sandefjord sentrum avhenger av dette, samt at eiendomsoppsittere langs traseen har noe å forholde seg til.

Dobbeltspor gjennom Sandefjord må på dagsorden
Dobbeltspor gjennom Sandefjord må på dagsorden

Tanken på at selskapet Nye Veier også skal få bygge jernbane er bra. Vi ser jo erfaringene med utbygging av firefelts motorveier for tygg trafikkavvikling.

Ser fram til et valgresultat som gir et løft for privat næringsliv gjennom det ansvaret staten har for tilrettelegging. Det gjelder å huske at ingen borgere har adresse i staten, de bor i en kommune. Vekst i næringslivet, skapning av flere arbeidsplasser hos private arbeidsgivere og at bemanningsbyråer igjen kan hjelpe større prosjekter med arbeidskraft. Målet må være et velferdssamfunn og ikke nødvendigvis en velferdsstat.

Vidar Andersen

Kandidat til Stortinget

Vestfold FrP

 
 
 

Kommentarer


bottom of page