Barn, unge og veien videre
- Cathrine Andersen

- 2. okt.
- 4 min lesing
Debatten om ungdomskriminalitet, utenforskap og forebygging debatteres flittig. Jeg savner nok at også integrering er en del av denne debatten, dette fordi manglende integrering er en del av situasjonen vi står i.
Utfordringen
En av de største utfordringene med dagens ungdomskriminalitet er utenforskap og manglende tilhørighet. Mange unge som havner i kriminalitet opplever at de ikke finner plass i fellesskapet på skole, i fritid eller i samfunnet ellers. Dette kan føre til at de søker tilhørighet i miljøer som tilbyr fellesskap på feil premisser, her kan de møte både rus, kriminalitet, nettverk eller gjenger. Forskning og erfaring viser tydelig at ungdomskriminalitet har en sammenheng med utenforskap, svake relasjoner til skole og voksne, og behovet for fellesskap.
Vestfoldpolitiet rapporterer økning i alvorlige forbrytelser blant ungdom, lovbrudd som vold og mishandling har økt og de blir yngre. Så hva er det som skjer spør mange, men spørsmålet bør sendes bakover i tid, hva har skjedd?
Hvem har skylden?
Når ungdom havner i kriminalitet, er det lett å peke på ungdommen selv. Men kan samfunnet ha feilet lenge før lovbruddet skjer? Har vi ikke fanget opp signalene tidlig nok? Har vi sett signalene, men ikke løst dem på veien? Lar vi elever forsvinne ut av skolen uten å stille de vanskelige spørsmålene? Hvilke barn har ikke trygge voksne å lene seg på, verken hjemme eller i nærmiljøet? Lykkes vi ikke godt nok med å samarbeide på tvers av skole, barnevern, politi og helsetjenester?
Ser vi og ikke gjør noe? Ja, da blir resultatet at barn og unge blir stående alene
Hva bør vi jobbe med
Vi bør dele dette i tre områder som vi må se på. De som har havnet ut på den kriminelle sti, tidlig innsats/forebygging og integreringen.
Vi må håndtere de som har havnet feil ut og som begår alvorlig voldskriminalitet og mishandling av andre. Dette "området" må ha eget fokus og tiltak som beskytter samfunnet og dem selv fra denne type handlinger.
Vi må se på vår forebyggende innsats i barnehage, skole, hjem og fritid.
Vi må se nøyere på om integreringen er god nok, klarer vi å nå de vi ønsker for å inkludere flyktninger og tilflyttede på en best mulig måte.
Sandefjord FrP vil jobbe på følgende måte:
Kriminaliteten
Det er ingen tvil om at vi må få noen verktøy av staten. Vi må ha flere politifolk i gatene og flere som jobber tett på med kriminelle nettverk. Vi må få på plass institusjonstilbud for barn under kriminell lavalder. Barnevernet må få verktøy og resurser til å håndtere situasjoner de møter i mye større grad enn i dag.
Vi må bli bedre på å identifisere ungdommer som er i faresonen, og følge dem tett for å hindre at de sklir lenger ut i kriminalitet. Vi må øke samhandling mellom skole, barnehage, helsestasjoner, barnevern, politi og frivillige organisasjoner.
Vi må være ærlig på at dette ikke noe som løses raskt, men det er viktig å være på. For vi trenger nye verktøy og løsninger som håndteres dagens situasjoner.
Forebygging
Dette er et stort felt og mye fungerer godt, mange gjør mye bra. Vi opplever nok at vi har et mangfold av fritidsaktiviteter rundt i kommunen, men vi vil se nærmere på behov knyttet til sentrumsområdet.
Det vi ønsker å rette vårt hovedfokus på er grunnskolen og her vil vi også jobbe med vår stortingsgruppe om endringer i skolen fra et nasjonalt nivå.
Dette fordi skolen er den viktigste sosiale arenaen utenom hjemmet. Når elever opplever å være en del av fellesskapet, reduseres risikoen for utenforskap og negative miljøer.
Lærere og ansatte ser barna hver dag. De har en unik mulighet til å fange opp tegn på mistrivsel, mobbing, fravær, rus eller begynnende problematferd tidlig. Gjennom læring og støtte kan skolen gi barn og unge mestringsopplevelser som bygger selvtillit og tro på egne evner.
For mange barn er lærere og andre ansatte de mest stabile voksenpersonene i hverdagen, de kan skape trygghet og være viktige forbilder. Skolen formidler ikke bare fag, men også verdier som respekt, ansvar og fellesskap, dette er grunnleggende for å utvikle samfunnsengasjerte unge mennesker. Skolen er ofte bindeleddet mellom hjem, helsetjenester, barnevern og politi. Godt samarbeid gjør at tiltak kan settes inn før problemene vokser seg store.
Skolen kan være stedet som gir barn tilhørighet, mestring og mening – eller stedet der utenforskap starter.
Derfor vil vårt hovedfokus være tidlig innsats og vi vil jobbe for å styrke skolen. Vi vil fremme saker og be om saker for å jobbe mer målrettet med å kartlegge skolenes behov og bidra til å løse utfordringer. Vi må samtidig være tydelig på at samarbeid hjem-skole også må kartlegges, da vi ser at fravær i skolene øker.
Det har pågått et arbeid om tidlig innsats lenge, og det gjøres mye bra. Vi er ute etter forbedringer og hvordan kan vi forsterke innsatsen.
Integrering
Vi vil se på integreringsarbeidet også fordi vi vet at god norskopplæring og støtte i skolen er avgjørende. Det å kunne norsk gir mye større tilgang til utdanning, arbeid og fellesskap. Integreringen må hindre at barn vokser opp med en følelse av å stå mellom to verdener, felles arenaer, skole og fritidsaktiviteter kan bidrar til å bygge broer.
At det finnes kulturforskjeller og utfordringer på dette området vet vi. Her må vi få mer innsikt i hvilke utfordringer våre tilflyttere opplever, hva kan vi gjøre for å bedre samhold og inkludering. Men vi må også kunne stille krav om egeninnsats og deltagelse på språkopplæring fra foreldre også, det er avgjørende for å lykkes, at hele familien deltar på å inkludere seg i sin nye hverdag.
Vi skal jobbe med forbedringer og øke fokus rundt integrering, for den er særdeles viktig.
Vi har mange tiltak på gang i Sandefjord kommune
Det er mange tiltak og tilbud på gang i kommunen i dag, vi vil nå se på resultater, Virker disse tiltakene? Om ikke så må vi endre fokus og bruke resurser og penger på en måte som treffer bedre. Så vi må nok i gang med et helhetlig arbeid på dette området.
Det kan hende vi må i større grad opprette tiltak og tilbud til foreldre som sliter, slik at de får verktøy og hjelp til å ivareta sine barn. Det skal ikke være flaut å be om hjelp for vi kan alle slite på tidspunkt i livet, men terskelen for å be om hjelp skal være lav.
Så vi i Sandefjord FrP tar dagens situasjon meget alvorlig og vil gjøre det vi kan for å bedre situasjonen. Det blir ikke enkelt, for kommunen kan ikke klare dette alene, vi må jobbe sammen på alle kanter.





Kommentarer